ombygning til række pumpe {{forumTopicSubject}}
halløjsa TG og godt nytår der ude,
jeg har gang i et "lille" vinter projekt jeg mener jeg er rimelig kvalificeret til så kommentar' som 'lad vær vis ikke du ved noget om det alligevel' frabedes da jeg har fornuftigt viden på området men stadig selvfølgelig ikke ved alt,
det går på jeg vil bygge række pumpe og turbo evt. andre dyser på min John deere 3130, I første omgang ikke trækker relateret
har anskaffet mig 3 forskellige bosch p rækkepumper ved ikke lige helt hvilken jeg vil bruge endnu..
Men for weekenden besøg næste weekend af et par kammerater hvor vi skal skrue lidt traktor,
meeen vil jo gerne have det meste på plads,
takt hjul til sårn en satans pumpe hvor for man fat i sårn et går ikke ud fra det fra min CAV rotorpumpe passer på
evt. nogle der har erfaring på området
planen er den skal laves så den kan køre med rækkepumpe inden der skal laves mere på motoren
og har umiddelbart fundet en der kan sælge mig 6 nye dyse rør så det skulle der også være styr på
men i det hele taget kunne jeg godt tænke mig at høre om gode og dårlige erfaringer
Vh jannich
jul 2013
Følger: 44 Følgere: 27 Traktorer: 9 Emner: 4 Svar: 55
jeg ville som i tegningen neden under, lave en aksel som passer i takthjulet, som for uden er støttet af et leje og en pakdåse til at holde motorolien inde i huset.
evt skal det også et leje for inden, for at støtte takthjul. hvis det er pumpen der normalt holder takt hjulet på plads. alt dette skal der selvfølgelig laves et hus til.
for enden af huset vil jeg lave en klo-kobling eller lign, så sikre du dig at pumpen ikke på den sidste mm skal sidde vandrat med resten af motor, for at undgå vrid i takt hjul.
den samme klo kobling skal selvfølgelig på pumpen, og der skal selvfølgelig laves et beslag på pumpen, så pumpen også sidder fast,
hvis dette lyder lidt træls som det også er, ville jeg under søge om der er noget JD med samme motor type. der køre med en række pumpe, og om denne række pumpe kan fåes i 6 cylinder. så montere sådan en.
nu kører jeg normal leyland, der kan jeg som eksempel, fjerne rotations pumpen, ved at tage pumpe trækket samt takthjul til en 4 cylinder med række, og finde denne samme række pumpe bare som 6 cylinder, og derefter bolte det hele sammen, det eneste man så skal være obs på er at mærkerne i takt hjulet ikke passer sammen med den 6 cylinder pumpe,
jeg håber det gav lidt, god arbejdslyst
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Så vidt jeg husker er det ikke voldsomt mange HK der kan vrides ud af dem, og de er ret specielle, og ikke Bosch eller cav.
Og hvis du prøver at tag dem op, så lån for Guds skyld værktøjet til det hos jd, eller lav noget tilsvarende selv.
Med række pumpen, så er det nok nemmest og montere den på forgården som den originale, også købe et ekstra tandhjul hos sjørup, som kan bearbejdes til og passe på række pumpen.
Næste ting som ikke er så stærk er toppakningen og den skal nok komme ret hurtigt, hvis du får 20-30 HK mere end de 115-120 stykker.
jul 2013
Følger: 44 Følgere: 27 Traktorer: 9 Emner: 4 Svar: 55
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
men hvad så vis man går en helt anden vej og beholder rotorpumpen.. kan man så med en Bette mølle hente de der 120-125 hk for har efter en snak med en bosch mand fundet frem til den pågældende pumpe er med 12 eller 13mm elementer som vidst skulle kunne levere op til 900cc det nok liige til den gode side til et Bette hygge projekt selvom sælger sagde den sagtens kunne bruges på en 5-6literes motor Hmm
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Blok og top er stortset identiske på 3xxx serien, og en 3650 har 115 HK.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
er der i øvrigt noget koldstart fif til sårn en ? synes den er noget nær umulig at starte uden diesel start lige for tiden.. -.- enlig mest derfor jeg i første omgang ville have række pumpe på men det er vidst udskudt
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Bare tag dækslet af på siden af den, du skal tørne motoren for at løsne først på den side af pumpen hvor man ikke kan justere, også tørne til den side hvor man kan.
Også self spænde igen også på "bagsiden"
Hehe ja en rotorpumpe er desværre ikke særlig god til kold start, men prøv pg tjek din forvarmer tråd, som sidder lige midt i indsugningen.
Normalt plejer sådan en Hjort og være helt ok til og starte når bare det virker.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
det er kontrolleret og den virker som den skal, men det er faktisk kommet stille og roligt i sommers også der var problemet bare når den var varm, tænkte først kompression, men det synes umiddelbart det er ok dog ikke kontrolleret men det er ikke fordi den ånder
håber lidt der bare er en lille ting et eller andet sted det rarest når det bare køre
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Og det du helt sikker på?
Der skal jo komme en slant diesel ud når du tørner motoren, så den laver en mindre afbrænding.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
hvor længe forvarmer man normalt jeg gør det ca. 30sekunder men ingen forskel fra det og så helt kold motor
kan fejlen evt. ligge inde i pumpen ? kender ikke rigtig til den men ved de kan være noget fandens noget specielt om vinteren ved ikke om der er noget der bliver slidt i dem eller man evt. kan forstille indsprøjtning det burde jo give en bedre koldstart men det nok ikke muligt Hmm:(
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Men hvor dårlig mener du den er til og starte? Er det 10 sek du skal køre på starteren eller 60 sek?
Tja problemet eller forskellen på en rotor og rækkepumpe er, at rotor pumpen slutter sin indsprøjtning på samme sted, hvor række pumpen starter samme sted.
Hvilket self skyldes måden de er konstrueret på.
Og tidligere indsprøjtning hjælper ikke rigtigt på koldstarts evnerne.
Men så vidt jeg husker kan man vidst ikke rigtigt stille tidspunkt på dem, ellers er det måske først fra 40 serien, det ihvertfald nemt og se, hvis der slisser i flangen på forgården så kan du.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
der er ovale huler i forgården og den er drejet helt mod højre når man kigger bag fra
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Det er jo kompressionen som skal tænde dieselen, så stopper du lidt, bliver foringen osv jo "koldt" igen.
Men hvis den står helt til højre, så ville det nok ikke være dumt og tjekke timingen.
Lige hvordan den skal stå og det skal gøres, må jeg være svar skyldig.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
ved godt hvordan en diesel motor hænger sammen
tanken om at rykke toppen af og få lavet hul og gevind til 6 gløderør i forkammer har også strejfet mig men det kan ikke passe det er nødvendig
vil da prøve at tjekke timing men det burde jo da være ok når den ellers har kørt som den skal og også gør når den kommer igang
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Det nu nok mere din batterier som får lidt overlast.
Hehe den er nu ikke med forkammer, den har direkte insprøjtning
Og hvis du kan få sat gløderør i, så tager jeg sku hatten af
Det kan du absolut ikke regne med, du mærker skam heller ikke om der mangler 5-10 HK.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
der kan man bare tro den tro havde jeg ellers gået i har dog heller ikke nær studeret den
det var også den konklusion jeg kom frem til at det ville blive noget bøvl og specielt vis den er uden forkammer
næ må prøve at kigge på det
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Hvis den eller batterierne er dårlige, er den heller ikke nem og starte.
Nu er det jo også forholdvis svært og se på en motor om den er forkammer eller ej.
Tror dog ikke der er lavet noget med forkammer i traktor verden siden 80'erne.
Om den er med forkammer eller ej, så kan du jo ikke bare sådan lige bore hul i toppen, der jo kølekanaler og olie kanaler, så hvis ikke der er der fra original, så skal man nu nok være ret varsom med hvor man går og bore.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
kan godt være den ikke render hurtig nok må prøve at rense starteren og så prøve med helt frisk ladet batterier igen
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
David Brown er vel det nyeste med forkammer
Tjek stel forbindelserne inde på kroppen, de kan godt være dårlige.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
tror jeg skiller den helt ad kan være den ville blive glad for nye kul også
nu der lige bestilt masser dejlige dele til den så den skal sku komme til at starte ordentligt:-)
jan 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
jan 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
ingen ændring
kontrolleret timing som beskrevet i værksteds håndbog ingen ændring
kontrolleret der kommer diesel ud af dyse allerede ved første stempel slag så umiddelbart heller ikke luft i
nu ligger mine spekulationer på starteren om den render hurtig nok har hørt nogle sætter en anden anker i starter for den render hurtigere nogle der kan be eller af kræfte det
evt. dyser synes jeg har hørt en gang i skole at dårlige dyser gir dårlig kold start
Vh og god aften
jul 2013
Følger: 44 Følgere: 27 Traktorer: 9 Emner: 4 Svar: 55
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
cylinder 4 derimod er kun 8 bar
samtidig er cylinder 4,5,6 udstødnings ventil ret utætte
så har da noget at gå videre med lyder i mine øre umiddelbart som en topstykke renovering ville være god til den og i og med kompression som sårn er god nok det på 4'eren tror jeg er udstødningsventil da den var den mest utætte så virker bunden ok?
vh
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Siden du er lidt fiks på fingrene, ville jeg hvis jeg var dig, tage bunden af også, også pille stemplerne op, når du alligevel har toppen af.
Det koster ikke andet end arbejdet, og en ny bundkarspakning.
Ellers kan du tørne motoren og se om du kan se skader i foringerne, inden du begynder.
Var dyserne nemme og få op?
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
har også overvejet at tage dem op det var også grundlag for et service
har har et fint dyse jern fra scania den passet lige i den ene "slids" i dysen så kunne jeg lige vippe dem op
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
jul 2013
Følger: 44 Følgere: 27 Traktorer: 9 Emner: 4 Svar: 55
men jeg syntes differencen er stor. men få dig en værksteds manual, på den ene eller anden måde, der må stå data, der står nok også data for dyser, og indsprøjtnings punktet, som du spurgte efter før
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
efter jeg har kontrolleret dyserne ryger toppen også af så ryger den lige et smut i planlsliber samt en tryk prøvning det skulle gerne være ok og så håber jeg at ventil sæderne ikke har taget mere skade end at de kan rettes til med 12 nye ventiler
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Hvordan har du målt at udstødtningsventilerne er læk?
Hvis den har kørt 8000 eller mere, så er den nok ved og være tjenelig til en overhaling, især hvis den ikke har været lavet før.
Vi plejede sjældent og skifte dem, være opmærksom på det er teflon/ptfe ringe, og ikke o-ringe ihvertfald ikke almindelige, så være forsigtigt med at skifte dem, fordi de strækkes nemt for store også er der ballade.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
første tegn på dårlige ventiler var at da jeg komp. testede sugede den ind gennem udstødning porten virket jo ikke er optimalt
så prøvede jeg for sjov lige at sætte tryk på har godt nok ikke så jeg kunne se hvor hurtig den tabte trykket men det sivet en del ud ved udstødning indsugning var meget minimalt
en komplet motor renovering er ikke sååe dyr i stumper og selvfølgelig også tosset ikke at gøre det så man har den åben vis det så er gal om et år eller to igen men ville da helst undgå nye foringer
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Tja hvis du ikke skal have stempler og forringer så det nok ikke så galt.
Kender ikke det eksakte tal, men gerne over 20.
Men så igen kommer an på hvor hurtigt motoren tørner, men mere vigtigt er det at alle 6 er forholdsvis ens, hvilke dine desværre ikke er.
Men tag toppen af den, så har du sikkert lidt syn for sagen, og mere at gå efter.
Der er ikke mere sod eller vådt i cylinder 4-5-6? Altså i udstødningskanalen ?
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
rykker nok toppen af imorgen og umiddelbart renovere toppen først og så se om ikke det giver et bedre resultat vis selvfølgelig ikke foringer er helt ad hældved til at se til
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Hmm hvis du alligevel har toppen af, så tag stemplerne op, fejler de ikke noget er det ikke meget arbejde du har spildt, men sætte du først toppen på, koster det jo en toppakning pg alt arbejdet en gang til.
Hvis der er så lav kompression på nummer 4, så skulle du enten have stor skade i toppen eller et ret defekt stempel.
Ånder den ikke meget ?
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
nej det er rigtigt umiddelbart virker udstødnings ventil meget utæt på 4'eren synes den lød mærkelig ved komp test og satte lige min hånd op foran udstødnings porten den var sku lige ved at æde min hånd så møj sugede den
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
der er ikke sket så meget da jeg ikke lige har følt vildt meget for det mens det har været så koldt men der er da sket lidt
da toppen kom af fik jeg konstateret at der var nogle mærkelige grater af sod på udstødnings ventil sæderne det har jeg fræst af og monteret 12 nye ventiler og nye ventil fjedere
derudover opdaget jeg at da jeg fik stemplerne op sad ringgabet i 1. og 2. kompression ring lige over hinanden på 3 af cylinderne den har så fået Honnet alle cylinder og nye stempel ringe der var minimalt slid på både foringer og stempler så syntes det var frås med nye
og sidst men ikke mindst var jeg forbi dansk diesel teknik i torsdags de konstatere 5 af dyserne døde hvor de 4 af dem havde utrolig ringe sprøjtebillede og den sidste rendte alt olie bare i retur så den må jo kun have gået på 5 cylindere
nu venter jeg på nye dyser og tid til at få det samlet men glæder mig helt til at se hvor meget bedre den uden tvivl vil køre den må jo minimum have manglet ca. 15-20hk
jeg takker MANGE gange for jeres hjælp
fortsat god weekend
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Sod mærkerne på sæderne er meget almindelige, og som sådan ikke noget der gør noget.
Men opbygningen af sod er jo resultatet af de dårlige dyser.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
ved godt det er meget almindeligt med sod men nu var 3 af ventilerne utætte så kunne jeg ligeså godt gøre det og så avler sod jo mere sod så det er vist godt nok at få renset
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Jeg tænkte på at du måske skulle tjekke dine rotorkapper på ventilerne.
Det er de fiduser som sidder oven på ventilfjederne, de rotere ventilerne hvergang de åbner, netop for at holde sæde og ventil rene for sod.
Hvis du har samlet det hele er den self for sent.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Var de med i dit kit?
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Der ligger en fjeder inden i.
Har kun oplevet levet en enkelt gang på en 4000 serie, hvor den var direkte i smadder, og ventilen havde ædt halvdelen af sædet.
Jo tror de fleste motorer har det, stand tiden på sædet og ventilen bliver meget højere.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Det må du loge forklare
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
håber det gav lidt mening
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Da belastningen vil være for stor og deformere aksel/hus/ruller.
Man bruger jo en kardan fordi man ønsker et flexibel led, f.eks en pto aksel fordi man ikke kan holde en lige linje på trækket, ellers ville det jo være nemmere med en fast aksel.
Udover det så har en kardan alt efter sin konstruktion også en begrænsning op hvor stor en vinkel den kan tåle, og vinkle ud til.
Da krydset ellers skal arbejde for meget og over opheder.
Men hensyn til knast, nikketøj og stødstænger, så er det jo tryk/stænk smurt og derfor ikke i direkt kontakt med hinanden, altså metal mod metal.
Vinkelen på en stødstang kommer fordi knasten er forskudt ud i siden blokken, da den jo ikke kan sidde midt i (ihvertfald på en rækkemotor), fordi der sidder forringer osv i vejen.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
det samme er gældende med ventil løfteren og stødstangen vis det stod 90 grader mod hinanden vil det ikke rotere og selvom det er stængsmurt vil det give et unødvendigt slid at lade den stå samme sted det er netop når den sætter sig fast det går galt og vis den ikke rotere kan den ikke blive smurt ordentlig og man kan godt få den vinkel ret det er bare at flytte nikketøjet
Vh
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Det jo ikke et michell leje som holder sig oppe på olie filmen pga rotationen.
Øhh hvad er det du mener som der skulle sætte sig fast og forøge sliddet?
En ventilløfter er hvad helt præcis?
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
for mig er en ventil løfter den kop der glider oven på knasten som stødstangen står ned i
men det var slet ikke meningen vi skulle diskutere det jeg er bare glad for at finde ud af at der sidder sådan en rotator
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Og de fleste kardan/pto aksler jeg har lavet, er død pga de aldrig har set skyggen af fedt
Men forstår ikke hvordan eller hvorfor du vil have det til at rotere.
Motorerne jeg har til hverdag, er ventil løfteren en kop med en rulle i enden.
Og der drejer koppen sig bestemt ikke nogen steder.
Du kan jo prøve og lave et mærke på en stødstang næste gang du stille ventiler, og se om det rotere.
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
jeg ved den rotere har set det med mine egne øje
aug 2011
Følger: 3 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 110
ombygning til række pumpe