Ford/new holland koblingsfejl {{forumTopicSubject}}
Hej vi har en ford/new holland 7840 sle med en fejl i koblingerne.
I må lige have mig undskyldt men er ikke alt for skarp i ford med delvis powershift.
Fejlen er de to lave koblinger hvis man gearer ned i dem så står den bare stille, og man kan mærke at den trækker en smule fremad. Jeg tænker bare at det næsten er umuligt at to koblinger kan gå i stykker på precis samme tid.
Jeg tænkte på hvad det ellers kunne være, den viser ingen fejlkoder, ikke andet end lampen før lavt gearolie tryk.
Fejlen kom på begge lave koblinger på samme tid dvs. 4-5 og 7-8 gear virker perfekt.
Håber i kan hjælpe.
Mvh. Ole
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Men den powershift, er vel kun en high/low ikke?
For så er det jo samme kobling du skifter ned i, og derfor "mangler" begge gear.. Grunden til du alarm for lavt olietryk, er jo at koblingen er defekt, olietrykket fiser ud der også kan pumpen ikke holde tryk..
aug 2011
Følger: 18 Følgere: 19 Traktorer: 2 Emner: 3 Svar: 70
nov 2011
Følger: 13 Følgere: 13 Traktorer: 2 Emner: 1 Svar: 27
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 10
Kent Rønbo C: ja det var også mit umiddelbare indtryk men det kan næsten ikke passe at to koblinger ryger på precis samme tid. Kan det ?
jeg har overvejet om det kan være den fødepumpe der ikke kan lave nok tryk til koblingspakken foran men jeg ved ikke om der sider to pumper dvs. en til hver pakke. ikke fordi jeg er så klog på emnet men den måler der måler olietrykken må da sidde mellem pumpen og forbrugeren der i dette tilfælde er koblingen, så kan det jo både være koblingen, pumpen eller tilførslen. hvad tror i.
Foresten tak for hurtigt svar allesammen.
Mvh Ole
aug 2011
Følger: 46 Følgere: 48 Traktorer: 4 Emner: 8 Svar: 81
der sidder 4 koblinger i sådan en gearkasse. de 2 første koblinger er hovedkoblinger og de sidste 2 er en høj og en lav kobling. de 2 hovedkoblinger bruger den til at koble til med når man begynder at køre, ligesom en mekanisk køre kobling.
den måde den skifter gear ved er at den skiftets til have en hovedkobling og en høj eller lav kobling koblet til. altså 1 gear: lav hovedkobling og lav alm kobling. 2 gear: lav hoved kobling og høj alm kobling. 3 gear: høj hovedkobling og lav alm kobling. 4 gear høj hovedkobling og høj alm kobling.
det forklarer også hvorfor din lavtrykslampe for gearkassen lyser.
håber du kan forstå det og bruge det til noget.
men lige et spørgsmål til dig. tror du ikke den lampe der lyser betyder noget? eller er det bare normalt at man kører videre med en advarselslampe der lyser?
sep 2011
Kassen der sidder i den er en 16x16 Du kan skifte elektrisk fra 1-4 og så skal man skifte manuelt op i højere kasse derefter 5-8 gear.
Mvh ole
sep 2011
Her er et svar til dig. siden den lampe begyndte at lyse, så har den ikke kørt en meter andet end ind i garagen. jeg ved godt hvad der betyder lavt olietryk. og det er ikke noget at kimse af.
Den får ikke lov til at lave noget før den er iorden igen.
jeg ved godt at den mangler olietryk men igen så forstod jeg ikke hvordan 1 og 2,5og 6 gear var røget på samme tid, men med din fine forklaring er jeg blevet lidt klogere.
Det var egentligt lidt sjovt at du troede at jeg var kørt videre, dog ikke.
aug 2011
men det med en utæt hovedkobling er set flere gange. derfor vil jeg tro at det er det der er galt
sep 2011
Jeg formulerede mig måske ikke så korrekt som jeg skulle.
Lamperne er der jo for at advare mig. De bliver taget seriøst.
Tak for svar.
sep 2011
Jeg forstod det som om at hovekoblingerne sidder mellem motoren og gearkassen.
Hvis man skiller den ad på midten kan man så komme til koblingen og få den us ad den vej.
jeg har også hørt at manogså kan komme ned ovenfra via en stor klap oppe fra kabinen.
Er det helt forkert eller?
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 1 Svar: 18
sep 2011
Jeg prøver at kigge på det.
Tak
Mvh. Ole
dec 2011
Følger: 42 Følgere: 46 Traktorer: 6 Svar: 161
sep 2011
Mvh. Ole
sep 2011
Tak for hjælpen allesammen.
aug 2011
sep 2011
Som du nok ved sidder der en stor oring og tætner for tilkoblingstrykket i koblingen. den var en smule i stykker, så den har muligvis ikke haft nok tryk til at koble ordentligt til og så er belægningen skramlet af.
Jeg ved ikke om den har gledet i koblingen da vi havde købt den sådan.
Mvh. Ole
sep 2011
Ford/new holland koblingsfejl