6.703 visninger
|
Oprettet:
volvo gear kasse {{forumTopicSubject}}
den skrider en gang i mellem i det man kalder tractrol som om den ikke tager rigtig ved. nogen der ved noget om det.
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 41 Traktorer: 5 Emner: 2 Svar: 45
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 41 Traktorer: 5 Emner: 2 Svar: 45
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Men det er svært at finde fejl, når beskeden er: Den skrider en gang imellem. ..
Ved bremsning ved ned gearing, når det slåes til, ved belastning, i høj, eller lav? Ved lave motor omdrejninger?
Hva siger tryk måler, ifht. norm, og når man kører ved belastning? Så er det til at se med det samme, hvis du har ur i..
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 10
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
100% den ikke er tæt mellem tractrol og gearkasse..
Og power trans rammer inden for normer, på både gear, og tractrol...
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Hva traktor er vi egentlig i? 500? 2250, 650 700 810?
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
http://www.ardeca-lubricants.be/files/sheets/TDS%20EN%20-%20HYTRANS%20BM%2010W-20W.pdf
Kan bestilles ved http://www.weboil.dk/ til fornuftige penge!
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Altså på traktoren
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 10
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
IH: 454/474/475/574/674/484/584/684/784/485/585/685/785/885
Case IH: 485/585/685/885/495/595/695/795/895/995/3210/3220/3230/4210/4220/4230/4240
Og vidst nok også CX50/60/70/80/90/100...
De nyere har vidst nok nogle ændringer på blandt andet gearkassen, men grundprincippet stammer tilbage fra -74 serien. På -85 serien og frem, blev Torque Amplifieren (Volvosprog: Trac Trol) elektronisk tilkoblet med en kontakt i stedet for et håndtag, samt selve koblingen i Torque Amplifieren yderligere forstærket fra engang i -84 serien. De tidlige i -74 serien og Volvo BM T500 havde "kun" 8 lameller i TA'en, 5 sinterlameller + 3 stållameller. Første forstærkning var 6 sinterlameller + 4 stållameller. Dette sæt kan eftermonteres på tidlige -74 modeller og Volvo BM T500. Den senere opgradering til 8 sinterlameller + 6 stållameller kræver vidst nok en anden "lamelskål" der er lidt større...
Men helt op til 3200/4200 serien er der ellers ikke vildt store ændringer, så vidt jeg ved, på bagtøj og gearkasse.
Mvh.
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 10
sep 2011
Følger: 15 Følgere: 18 Traktorer: 2 Svar: 68
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Dims til at fjerne Trac Trolen:
http://www.tractorparts.co.uk/international-1970-1985/74-series/574/574-drive-train-and-brakes/international-tractor-tatorque-amplifier-conversion-gear?limit=75
Hvis du ikke bruger traktoren ret mange timer om året, ville jeg nok bare reparere det da du formentlig aldrig får problemer med det igen. Huske at skifte friløbslejet hvis du renoverer skidtet. Det er nok noget af det vigtigste. Kan f.eks. købes her, til god pris:
http://www.tractorparts.co.uk/international-1970-1985/74-series/574/574-drive-train-and-brakes/case-international-tractor-torque-amplifier-sprag-clutch?limit=75
Processen for hvordan reparationen foretages er beskrevet i værkstedshåndbogen til traktoren. Ellers kan Jørgen B. herinde måske være behjælpelig med vejledning.
I meget grove træk foregår det cirka sådan her, efter hvad jeg lige kan huske fra håndbogen:
- Traktoren skal deles på midten.
- Gearkasse/bagtøj/hydraulikolie tappes af. På en T500 kan der være op mod 52 liter i alt, så der skal noget af en balje til.
- PTO akslen skal frigøres, så PTO koblingen kan fjernes. Dette gøres gennem den runde klap på højre side af bagtøjet.
- Der er vidst nok et geartandhjul i den forreste sektion af gearkassen der skal fjernes, for at Trac Trol (eller for en IH mand, Torque Amplifieren) kan tages ud.
- Derefter demonteres Trac Trolen og de dele der skal skiftes bliver skiftet. Huske at ligge de nye lameller i blød i frisk gearkasseolie et stykke tid inden montering. Kan ikke lige huske hvor længe, men det står i værkstedshåndbogen.
- Derefter samles skidtet igen i omvendt rækkefølge af adskillelse.
- Når du nu har splittet traktoren alligevel, kan du lige så godt kontrollere den almindelige kobling+udrykkerleje+svinghjulsleje for defekter.
Når du samler traktoren igen på midten, så husk at sørge for at strålerne på indgangsakslen til gearkassen og koblingsnavet er i linje med hinanden.
Huske at fylde olie på gearkasse/bagtøj/hydraulik inden start. Udluft herefter hydraulik, servostyring og bremser.
Hvis du vil have frisk olie på, opfylder følgende olie specifikationerne:
http://www.ardeca-lubricants.be/files/sheets/TDS%20EN%20-%20HYTRANS%20BM%2010W-20W.pdf
Den kan bestilles ved www.weboil.dk - ring til dem, mener ikke den står på hjemmesiden. Husk nyt filter, uanset om du skifter olien! Filteret ser sådan her ud:
http://www.oie.se/Produkt/hydraulfilter-insats-c4844-(P550128)?sectionId=1000193635
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Skal lige siges, dette ikke var første gang den aften, og både bandeord og humøret var mildest sagt ilter!!!
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 10
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Er slet ikke i tvivl! Nu er du måske også en smule over den gennemsnitlige "gør-det-selv" mekaniker...
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Det tog os lidt tid for os den første gang..
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 10
volvo gear kasse