17.044 visninger
|
Oprettet:
Kørsel uden plader? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer..
Jeg har anskaffet en lille Ferger, til lidt hobby kørsel.
Så tænker jeg lige, hvad hvis jeg vil køre på vejen fra A til B?
Skal den synes, forsikres eller hvordan er reglerne?
Jeg er klar over den skal lyse, blinke og bremse
sep 2011
Følger: 25 Følgere: 25 Emner: 3 Svar: 735
dec 2011
Følger: 18 Følgere: 18 Traktorer: 8 Emner: 11 Svar: 110
sep 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Nu er det ikke til brugsen, men mere fra privat bolig til privat bolig
Er der forskel i det?
Jeg tænker også en forsikring ikke ville være så dyr, men var nu rart at kende reglerne.
Jeg hentede i dag en fræser tre km væk og tænkte hele vejen, hvad der kunne ske hvis jeg blev stoppet.
sep 2011
jan 2012
Følger: 1 Traktorer: 2 Emner: 1 Svar: 21
mener faktisk at du uanset hvad skal have en ansvarsforsikring på den, men der kan man få en universal maskinforsikring der gælder alle dine uinregistrede traktorer (hivs du har flere)
lyse blinke og bremse er ikke nok, traktoren skal være i 100% lovmæssig stand, og møder man en emsig Bent betjent giver færdselsloven mulighed for op til 5000 i bøde pr ting der ikke er i orden på din ikke synede traktor, for eksempel må du ikke køre med pto aksel monteret, og udtaget på traktoren skal være dækket med en hætte (ikke bare beskyttelsesskærmen) er disse 2 ting ikke i orden er de første 10k teoretisk væk, heldigvis er de ikke så firkantede ude i det virkelige liv
jan 2012
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Traktorer: 1 Emner: 3 Svar: 57
sep 2011
Jeg vil jo gerne gøre det rigtige:)
Det var en traktorfræser til brug i haven med det samme.
Tror jeg skal se efter en ansvars forsikring, tænker det er ligesom man skal have knallertforsikring.
sep 2011
jan 2012
sep 2011
Det med traktore uden plader gælder jo kun fra egen gård til egen mark, eller til værksted. Og snerydning.
sep 2011
sep 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Traktorer: 1 Emner: 5 Svar: 559
jan 2012
Uindregistrerede traktorer
Er en traktor ikke-godkendt og ikke-registreret er den ikke udstyret med nummerplade.
Traktoren må gerne benyttes på færdselslovens område. En betingelse for at benytte en traktor uden nummerplader er, at den overvejende anvendes uden for vejene som træk- eller drivkraft for arbejdsredskaber. Hvis dette kan overholdes kan den anvendes af maskinstationer. Men i praksis skal maskinstationer altid registrere deres traktorer.
Traktoren må køre til og fra arbejdssted eller reparatør med arbejdsredskaber, der ved deres anvendelse trækkes eller drives af selv samme traktor. Kører traktoren med påhængsvogn skal denne enten være ulæsset eller læsset med redskaber der skal bruges til traktorens funktion. Det vil altså sige at en uregistreret traktor aldrig må køre med produkter, med undtagelse af materialer som skal anvendes sammen med brugen af redskabet.
Med andre ord skal kørslen have et arbejdsformål og ikke et transportformål.
Som arbejdsformål kan nævnes:
Kørsel med gyllespreder læsset med gylle, når formålet er gylleudbringning
Kørsel med vand og kemikalier i marksprøjten, når formålet er at sprøjte
Snerydning med kost eller sneplov men ikke bortkørsel af sne
Græsslåning
Som transportformål kan nævnes:
Transport af husdyrgødning til markstak
Kørsel med vandvogn med henblik på optankning af anden traktor med sprøjte
Den uregistrerede traktor skal altså anvendes til både transport og arbejdsfunktionen.
For reglerne om egen- og persontransport, gælder de samme regler som for den godkendte traktor.
For ikke-godkendte og ikke-registrerede traktorer, er der ikke fastsat særlig regler om ejerforhold.
sep 2011
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 28 Traktorer: 8 Emner: 15 Svar: 106
Og så må du køre fra Skagen til København med en plov og plove en vens have.
Det behøver ikke at være dit eget jord du skal ud til, bare så længe at det skal bruges i haven/marken.
sep 2011
sep 2011
Jeg overvejer at kontakte forsikringen for en evt ansvarsforsikring.
Tak alle for svar og gode kommentarer..
Kørsel uden plader?