181 visninger
|
Oprettet:
Montering af LED Arbejdslys {{forumTopicSubject}}
Montering af LED Arbejdslys
Oprettet: 7. feb29 visninger
Håber jeg kan få lidt råd og vejledning.
Har 2 LED arbejdslys til bagpå på i alt 3000 Lumen
Og
1 lysbjælke foran på 3000 Lumen
Som skal monteres på minilæsser.
Hvor stor en ledning skal dertil for at trække det?
Vil man skulle tage plus og minus fra batteri, med en sikringsholder på plus og så op igennem til en kontakt, hvor plus går i kontakt og minus uden om eller hvordan?
Der er monteret noget som det her nu, men ledningerne fra batteri/kontakt bliver rigtig varm
dec 2019
Følger: 1 Følgere: 17 Emner: 5 Svar: 22
Jeg er ikke elektriker eller autoelektriker, men kan fra skoletiden huske en regneformel:
Volt x ampere = watt.
Ved dit valg af dimension på ledninger, sikringer og kontakter skal du bruge denne formel. Derved beregner du hvor kraftig en ledning skal være for at kunne lede strømmen.
En overdimensioneret forbindelse har et mindre spændingstab end et mindre dimensioneret.
En underdimensioneret forbindelse bliver varm. Kan blive så varm, at den kan smelte sine omgivelser og forårsage brand.
Den faktor skal du tænke på ved valg af sikringer. Altså at du vælger en sikring, der brænder over ved overbelastning og FØR f.eks. en ledning eller kontakt begynder at smelte.
Du angiver størrelsen af lygternes lumen. I denne situation er lumen uden betydning. Størrelsen af lumen er et udtryk for lysets skarphed.
Du skal kigge på lygterne og aflæse pærens strømforbrug i watt. Lad os lege med, at den er på 50 watt.
Ud fra regneformlen tager du 50 dividerer med anlæggets spænding 12 el. 24 volt. Regnestykket ser således ud: 50 : 12 = 4,16 ampere.
Med hensyn til dimension af ledning/kabler har jeg googlet mig til, at en ledning med 1,5 kvadrat kan klare 10 ampere og 2,5 kvadrat kan klare 16 ampere (spørg evt. en elektriker).
Din installationsbeskrivelse kan godt bruges. Jeg ville dog gøre det lidt anderledes.
Fra hver lygte ville jeg lave en stelforbindelse til nærmest egnede sted.
+ forbindelsen ville jeg lave med sikringsholder tæt på batteriet. Fra sikringsholder til en eller flere kontakter og fra kontakten ud til frem- og bagudvendt lygte/lygter.
Så ud fra resultatet af dine beregninger skal du måske bruge 2,5 kvadrat ledning fra sikringsholder til kontakter, men fra kontakter til lygter og i hver lygtes stelforbindelse kan du måske nøjes med 1,5 kvadrat.
Sørg for at ledninger placeres fornuftigt og med gummigennemføring, hvor ledningen føres gennem hul i førerhus og lign., så ledningerne ikke med tiden gnaves over.
God fornøjelse
Poul
Montering af LED Arbejdslys