Hydraulikolie til Volvo bm 500 {{forumTopicSubject}}
Hej. Kan læse mig frem til, at der skal en speciel olie på min Volvo. Vil den tage skade af at køre på alm hydraulikolie?
Hej. Kan læse mig frem til, at der skal en speciel olie på min Volvo. Vil den tage skade af at køre på alm hydraulikolie?
Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Hvis den har koblingsfrit halvgear (IH kalder det Torque Amplifier, et håndtag der ligner gashåndtaget, men sidder til venstre for rattet. Volvo kalder det Trac Trol) skal den have en olie, der opfylder HyTran B6 specifikationen eller en afløser heraf. Så vidt jeg husker opfylder Case IH MS1209 specifikationen også HyTran B6. MS1209 specifikationen er, så vidt jeg husker, HyTran Ultra. Case New Holland (CNH) kalder den vidst nok MAT3505 og MAT3525 og handelsnavnet er Akcela Hy-Tran Ultra/Nexplore, hvis man skal have original olie.
Denne opfylder også specifikationerne du har brug for, også selv om du ikke har Torque Amplifier:
https://www.weboil.dk/shop/14-bagtoejsolie/125-bagtoejsolie-hytrans-bm-10w30---20-ltr/
Fuld specifikation for ovennævnte olie:
https://www.ardeca-lubricants.be/en/oilproducts/agricultural-construction-4/universal-tractor-transmission-oil-utto-59/hytrans-bm-10w30-80w-1180/?p=1180
Ved maksimal opfyldning kan den vidst tage op til 52 liter, minimum er 34 liter og normalt niveau er 40 liter. Hvis du bruger ekstern hydraulik med stort oliebehov, anbefales det at fylde til maksimalt niveau. Som Jimmi A. var inde på, så dækker olien i øvrigt også bremserne og derudover også servostyring, så du skal udlufte bremser, lift og servostyring efter olieskifte. Lift og servostyring er enkelt nok at udlufte. Her skal du bare hæve og sænke liften nogle gange, gerne med 80-100 kg belastning på, indtil den kører ensartet og uden ryk. Servostyringen udluftes ved at dreje mellem fuldt styreudslag til henholdsvis højre og venstre, stille og roligt. Husk at sænke liften inden olieskifte. Bremserne er lidt mere krævende, se vedhæftede billede.
Husk at skifte filter og filterpakning ved samme lejlighed og vær omhyggelig med at få pakningen ordentligt på plads og filteret ordentligt på ellers får du olietab og luft i systemet og det er du ikke interesseret i.
Det anbefales ikke, at blande olier af forskellige typer med hinanden, så skift hellere hele skidtet, hvis du ikke ved hvad der er på nu.
Mvh.
feb 2013
Følgere: 35 Emner: 12 Svar: 25
jun 2013
Følger: 1 Svar: 4
Erik
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Problemet er, at ikke alle 80W-90 olier er kompatible med våde bremser og er heller ikke garanteret kompatible med f.eks. din PTO kobling, som Erik J. også var inde på ovenfor, så oliespecifikationen er ikke kun relateret til om traktoren har Trac Trol/Torque Amplifier eller den lidt sjældnere Speed Amplifier.
Dernæst er en 80W-90 noget mere tyktflydende i kinematisk viskositet, hvor den godkendte olie er relativt tyndtflydende, både ved lav og høj temperatur, men særligt lav temperatur og det er ikke garanteret at pumpen er så glad for det i længden, da den er lavet med en anden oliespecifikation i tankerne.
Jeg ved ikke hvad dagens priser i Danmark er på f.eks. Ackela HyTran Ultraction, men denne biks i Irland ( https://www.atkins.ie/farm-shop/lubricants/oils/akcela-hytran-ultraction-20lt-ol17731910 ) tager 99€ for 20 liter, så det er umiddelbart ikke voldsomt mere bekosteligt, at købe originalt. Måske der er lidt at hente på prisen hvis du køber en 60 liters tromle.
Som Erik J. og jeg selv var inde på tidligere: Lad være med at blande forskellige olier i denne sammenhæng. Byt til nyt, inkl. filter.
Mvh.
maj 2013
Følger: 20 Følgere: 50 Traktorer: 1 Emner: 30 Svar: 357
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Men det glæder mig da, at det ikke kun handler om at den skal være billig. Det synes nemlig oftest at være tilfældet, når folk spørger til olier. Men ovennævnte er faktisk ret prisbillig, men hvad jeg ved af, en aldeles fornuftig olie.
Hvis du vælger en STOU olie, skal du bare tjekke databladet for, om der f.eks. står IHC B6 eller en af de ovennævnte, f.eks. MS1209 eller MAT3525. MAT3540 kan også bruges, det er så vidt jeg husker den nyeste specifikation fra CNH.
Men, du skal altid være opmærksom på maskinens krav til specifikationer af olierne på den og derefter sammenholde med databladet for den olie du påtænker at købe.
Forkert specifikation af olie kan have enddog meget triste konsekvenser, især for pengepungen.
Mvh.
Hydraulikolie til Volvo bm 500