{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Volvo BM 2250 - motorrenovering

6.387 visninger | Oprettet:

*** Bemærk, at mange af billederne er kommenterede. Det vil sige, at mange spørgsmål man måtte have, formentligt kan besvares ved at læse billedteksterne. Hvis svaret på ens spørgsmål ikke er der, så skriv endelig! ***

Motoren er blevet renoveret, da den havde fået smag for mekanisk kannibalisme. Følgende er gjort:

- Nye foringer
- Nye stempler og stempelringe
- Nye plejllejer
- Nye plejlstænger
- Nye dysespidser
- Ny fødepumpe
- Ny glødestift til forvarmeren
- Nyt topstykke
- Nye stødstænger
- Nyt udstødningsrør ;-)
- Gearkasse- og bagtøjsolie samt filter.

Volvo BM
Mand | 43 år | Oprettet: 25. mar 2012


Kommentér på:
Volvo BM 2250 - motorrenovering
  •   15. jan 2015 Okay smiley

  •   15. jan 2015 Boxeren har allerede fået, har også smidt en på MF'eren nu! smiley

    Mvh.


  •   15. jan 2015 Så her jeg smidt en smiley husk også lige mine smiley

  •   15. jan 2015 Ok!

    ... Og smid så en stemme i galleriet på Volvo'en! smiley smiley

    Mvh.


  •   15. jan 2015 Bare nyskerig har renoveret motor på min mf 35 den var bare slit den fik nye stempel ringe

  •   15. jan 2015 Bækhave:

    I princippet er der ikke noget der sker ved 100% tilfældighed, selv om det godt kan se sådan ud set ude fra. Men det er nok en helt anden og større diskussion smiley

    Skal du selv renovere en motor eller var du bare nysgerrig?

    Mvh.


  •   15. jan 2015 Hehe okay tak smiley

    Så det er bare en tilfældighed at det var den der gik så mejet i støkker


  •   15. jan 2015 Bækhave:

    En kombination af en knækket øverste stempelring og et delvist flækket stempel, hvor fragmenterne så er røget op på toppen af stemplet mens motoren kørte og således er stumperne blevet banket til småstykker mod topstykket, som også tog skade. Foringerne i motoren var meget slidte, faktisk betydeligt ud over slidgrænsen.

    Mvh.


  •   15. jan 2015 Hvorfor det 4 stempel så mejet ødelagt ?

  •   15. jan 2015 Bækhave:

    Mener du hvorfor det er nr. 4 der er mest beskadiget eller hvordan skal jeg forstå spørgsmålet?

    Mvh.


  •   14. jan 2015 Hej hvor for er der så stor fåreskeld på stempel mummer 4 end på de ander?

  •   26. jul 2013 Christoph H:

    Nej, det er da helt pænt! Det er jo også balsam for sjælen, at rode lidt motor! smiley


  •   25. jul 2013 Jeg har da og så renoveret en kammerats major og en anden kamerats 3000 i motoren, og så har jeg været med til at lave motor på vores 7810, så jeg er dog ikke helt blank på området.....

  •   25. jul 2013 Okay, ja det gjorde jeg!

  •   25. jul 2013 Christoph H:

    Hehe... Ok! Jamen så har du jo lidt under bæltet! smiley


  •   25. jul 2013 Jeg håber da ikke jeg har noget lige nu. men jeg har da lavet motor på min major, men det gav jo sig selv, for den gik jo i stå, og ville ikke i gang igen. og så har jeg lavet rendegraveren, men det var fordi bundkarret var fyldt med vand....

  •   25. jul 2013 Anders H:

    Foringer i denne type motor (og andre med samme type foringer) sidder fast i blokken ved at presset mellem foring og motorblok er stort nok. Men andre ord, så sidder den stramt i. Ved at køle den enormt meget, trækker materialet sig sammen, og det gør at man kan dumpe foringerne direkte i, uden at skulle bruge presse eller andet specialværktøj, endsige slå den i. Derfor.

    Når foringen får varmen igen, sidder den fast!

    Svar på dit spørgsmål?


  •   25. jul 2013 Hvorfor skal den foring i tør-is?

  •   25. jul 2013 Christoph H:

    Velbekomme. Har du selv noget, der måske trænger til en tur?


  •   25. jul 2013 okay, tak for svaret:) Det var lige det jeg ville vide, og ja ud fra stumperne er der jo ingen tvivl om at der må gøres noget, men det var det med de "ydre" tegn på hvad der var galt....;)

  •   25. jul 2013 Ja at lave noget halvt, bliver dyre i den sidste ende smiley



  •   25. jul 2013 Tager det heller ikke som et angreb!

    Men dele til en Perkins motor som denne, koster ikke ret meget. Så når man først er igang kan det ikke betale sig at fedte med delene!

    Som der står som kommentar på nogle af billederne, så var kompressionen generelt til den lave side, så hvis jeg havde renoveret 4. cylinder alene og skiftet ringe på 1'eren, så havde jeg fået problemer med jævnheden af kompressionen. Desuden skulle de 3 andre cylindre være honet op og det er ikke muligt, når selve foringen er ude over slidgrænsen.

    Jeg købte traktoren for halvandet år siden sammen med min far. Indtil videre har den stået mere stille end den har kørt, desværre.


  •   25. jul 2013 Du behøver skam ikke tage det som et angreb over spørgsmålene, er skam bare nysgerrig smiley

    Har jo ikke haft stumperne i hånden, men umiddelbart ser plejler og lejer jo forholdvis fine ud, min penge ville være på stempel 4..

    Har du lige købt traktoren eller?


  •   25. jul 2013 Kent Rønbo C:

    Det kan der også komme. Altså billeder af de gamle foringer. Men for nuværende ligger de på min kærestes telefon. De øvrige har hun taget de fleste af, med mit Nikon D7000... Men de var blankslidte og med god øvre vendekant, samt ude over slidgrænsen på flere af dem.

    Plejlstængerne blev skiftet, da jeg gerne ville have skiftet bøsningen ved krydspinden og det koster mere at skifte dem end at købe nye plejlstænger som er klar til brug. Når man skifter øverste bøsning, skal den tilpasses inden brug og det kan jeg ikke selv gøre. Altså ville jeg skulle ud og købe mig til ydelsen. Derfor var det billigere at købe fixe og færdige plejlstænger. Ud over det, så havde den også mislyd nok inden den blev skilt ad, til at man kunne foranlediges til at tro, at en plejlstang kunne havde taget skade. Umiddelbart så 4. cylinders plejlstang også lidt skæv ud.

    Er det svar på dit spørgsmål?


  •   25. jul 2013 Christoph H:

    Har du set billederne? Der er massere af evidens for at renovere... smiley

    Den åndede voldsomt ud af ånderøret, havde blåhvid udstødning, olieforbrug der var lige omkring størrelsen hvor man skulle løbe ved siden af med en dunk og fylde på mens man kørte. Derudover havde den udviklet en evne for at sige en "klank-klank" lyd fra motoren, når den blev bare det mindste belastet. Jeg målte kompressionen på den inden jeg skilte den ad og generelt var kompressionen i underkanten på 3 af cylindrene. Den 4. cylinder var yderligere lidt over 10 bar under de andre. Jeg havde også prøvet at løsne et dyserør af gangen inden jeg skilte den ad og på 1., 2., og 3. cylinder mistede motoren mellem 50-75 omdrejninger, når jeg tog dem ud på skift. Da jeg tog 4. cylinder ud, mistede den 400 omdrejninger. Den kan betyde 2 ting: Enten så trækker 4. cylinder det hele eller også laver den så stor friktionsmodstand, når der ingen forbrænding er på den, at motoren mister voldsomt mange omdrejninger ved det. Så målte jeg kompressionen på den og gik igang!

    Er det svar på dit spørgsmål?


  •   25. jul 2013 Hvorfor ingen billeder af foringerne? Især nummer 4..

    Hvorfor skifte plejstænger? Var de bukkede, vredet eller ovale?


  •   25. jul 2013 Hvad gjorde udslaget for at den skulle renoveres? du kunne vel ikke se udefra hvor skidt det stod til? Gik den ikke ordentligt i motoren, eller kunne den ikke det den skulle?

Annonce